fbpx

Joanna Andrzejewska

 – psychoterapeuta pracujący w nurcie psychodynamicznym, certyfikowany socjoterapeuta. Ukończyła Krakowską Szkołę Psychoterapii, a także Studium Socjoterapii Dzieci i Młodzieży w Krakowie. Specjalizuje się w indywidualnej, długoterminowej psychoterapii psychodynamicznej osób dorosłych oraz psychoterapii dzieci i młodzieży. Pracuje z dziećmi wykazującymi trudności w zachowaniu, cierpiącymi na zaburzenia lękowe i odżywiania. Prowadzi warsztaty dla rodziców i nauczycieli.

Wyjaśnienia eksperta.

„Sprzeczki i konflikty zdarzają się wśród rówieśników zarówno w szkole, jak i w domu. Taką sytuację może wywołać przegrana w grę, konieczność podzielenia się zabawkami czy zgubienie ulubionego pluszaka. Gdy dziecko zabiera drugiemu zabawkę, to nie robi tego dlatego, że jest złe lub zostało źle wychowane, lecz dlatego, że w danym momencie bardzo czegoś potrzebuje: współpracy, radości z zabawy, a może bardzo, ale to bardzo chce zostać zauważone i poważnie potraktowane. Zapytajmy dziecko o jego potrzeby. Możemy zrobić to na przykład w ten sposób: »Widzę, że jesteś zły, bo chcesz koniecznie się pobawić tym samochodem. Zastanówmy się, co możemy zrobić w tej sytuacji« . Rolą rodzica jest nauczenie dzieci, jak rozwiązywać nieporozumienia bez użycia agresji. To opiekun musi być dobrym modelem i na własnym przykładzie pokazać dziecku, jak zachować się w takim przypadku. Pamiętajmy, że dzieci bacznie nas obserwują i uczą się od nas sposobów reagowania. Co możemy zrobić? Pozwólmy dziecku poradzić sobie z nieporozumieniem samodzielnie – niech spróbuje się dogadać. Jeśli zawsze będziemy załatwiać za nie różne sprawy, niczego się nie nauczy. Dopiero jeśli dziecko sobie nie poradzi, zaoferujmy pomoc. Gdy dochodzi do agresji, rozdzielmy dzieci i dajmy im ochłonąć.” – Joanna Andrzejewska