fbpx

Kamila Zajdel

– psycholog. Pracuje w przedszkolu integracyjnym w Rzeszowie, gdzie prowadzi terapię psychologiczną dzieci z wyzwaniami w rozwoju. Zajmuje się również rozwiązywaniem problemów wychowawczych, pracując z całymi rodzinami. W swojej pracy wykorzystuje elementy różnych nurtów terapeutycznych (terapia behawioralna, poznawczo- -behawioralna, systemowa).

Wyjaśnienia eksperta.

„Czy pamiętasz swój pierwszy dzień w przedszkolu, szkole, pracy? Zastanów się, dlaczego właściwie odczuwałeś wtedy strach zamiast radosnego oczekiwania. Nasze myśli wpływają na to, jakie emocje odczuwamy w danej chwili. W swojej pracy często spotykam się z sytuacjami, w których to rodzic, odprowadzając dziecko do przedszkola, koncentruje się na negatywnych przewidywaniach. A co, jeśli będzie płakało? A co, jeśli pomyśli, że już po nie nie wrócę? W efekcie to dorosły boi się bardziej niż samo dziecko. Wbrew temu, co może nam się wydawać, dzieci są mistrzami w odczytywaniu emocji swoich rodziców. Jeśli oddajemy malucha w ręce nauczyciela, przedłużając chwilę pożegnania, ze szklącymi się od łez oczami, jaki sygnał odbierze wtedy dziecko? Najlepsze, co możemy zrobić w tej trudnej sytuacji, to porozmawiać z nim szczerze, zanim pójdzie do przedszkola. Przywołajmy przyjemne chwile, których sami doświadczaliśmy w podobnej sytuacji. Zapewnijmy, że zawsze po dziecko wrócimy, a przedszkole jest po to, żeby dobrze się bawić i poznać nowych kolegów. To nic złego, że również rodzic odczuwa strach – jest to naturalna reakcja. Zadbajmy jednak o to, żeby nie przelewać na dziecko własnych negatywnych emocji”. – Kamila Zajdel