fbpx

Katarzyna Janicka

– psycholog i pedagog, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pracuje w szkole podstawowej i prowadzi warsztaty dla dzieci. Zajmuje się kulturą słowa, motywacją, lękami oraz nawiązywaniem pozytywnych relacji w grupie.

Wyjaśnienia eksperta.

„Ogromną rolę we wspieraniu rozwoju społecznego dziecka odgrywają rozmowy oraz modelowanie właściwych zachowań w kontaktach z innymi ludźmi. Jak nauczyć naszą pociechę szacunku do innych? Najcenniejszą lekcją będzie ta na własnym przykładzie. Uroczysty obiad w gronie dalszej rodziny, wyjście do teatru, wizyta w urzędzie, jazda autobusem – wszystkie te sytuacje to cenne lekcje dla dziecka, a pochwała stanowi najlepszą zachętę i sposób, by utrwalić określone zachowania. Bardzo istotna jest rola rodziców, dziadków, nauczycieli oraz ich świadomość, aby nie tylko przekazywać wiedzę merytoryczną, ale też rozwijać kompetencje społeczne. Ważne jest, aby dziecko umiało się zachować nie tylko wtedy, gdy jedzie ze swoją grupą przedszkolną autobusem, ale i na co dzień. By odnosiło się do innych uprzejmie, z życzliwością i szacunkiem, a swą swobodą nie krępowało otoczenia. Dzieci, nawet znając i rozumiejąc wpojone im zasady zachowania, nie potrafią jeszcze kontrolować swoich emocji ani przewidzieć konsekwencji własnych czynów. Warto okazać im cierpliwość i dołożyć starań, żeby wychować swoje pociechy na ludzi otwartych, wrażliwych, potrafiących się dzielić, rozumiejących potrzeby innych ludzi. Dobre wzorce wyniesione z domu są podstawą. Malec uczy się, obserwując i naśladując dorosłych, bo już dla kilkulatka rodzice są niekwestionowanymi autorytetami i wzorami do naśladowania.” – Katarzyna Janicka