Marta Puterla
– psycholog, terapeutka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, certyfikowany edukator Pozytywnej Dyscypliny. Na co dzień wspiera maluchy w funkcjonowaniu w placówkach przedszkolnych (tradycyjnych i montessoriańskich) oraz towarzyszy rodzicom w wyzwaniach wychowawczych. Zwolenniczka pedagogiki Jespera Juula, ale i fanka André Sterna. Wieczna studentka, aktualnie Stosowanej Analizy Zachowania na Uniwersytecie SWPS. Prywatnie mama Natalki i Pawełka.
Wyjaśnienia eksperta.
„W rozwijaniu poczucia własnej wartości u dzieci szczególne znaczenie ma docenianie wysiłku i trudu, jaki nasze pociechy podejmują, a nie samego rezultatu. Zachęcam do przedstawiania tego najmłodszym w następujący sposób: Czasami jest tak, że bardzo chcesz coś osiągnąć, np. zbudować wysoką wieżę z klocków. Bardzo się starasz i wkładasz w to dużo pracy. Gdy już ci się uda i wszyscy cię chwalą, czujesz się wyjątkowo! Możesz mieć nawet wrażenie, że Twoje ciało rośnie i stajesz się coraz większy. Dzieje się tak, bo jesteś z siebie dumny! Równie często zdarza się jednak, że mimo że bardzo się starasz, to część Twojej budowli się popsuje albo nie uda się tak, jak sobie wymarzyłeś. A byłeś już tak blisko… W takiej sytuacji prawdopodobnie odczuwasz różne emocje: smutek – bo nie wszystko poszło po Twojej myśli, żal – bo tak bardzo się starałeś, ale i dumę – ta wieża była przecież wyższa od poprzedniej, ułożyłeś ją szybciej i sprawniej. Byłeś bardzo wytrwały. Brawo! Duma jest zazwyczaj przyjemnym uczuciem: pomaga Ci zobaczyć to, że jesteś w czymś bardzo dobry. Im częściej podejmujesz jakąś czynność, tym lepiej Ci ona wychodzi. A gdy zdarza się, że masz z czymś kłopot, warto poprosić o pomoc. Czasami potrzebujemy większego wsparcia, ale często nawet drobne wskazówki wystarczą nam, żeby resztę zadania wykonać samodzielnie – i wtedy także jesteśmy z siebie bardzo dumni. Zresztą… budowanie wieży z pomocą rodziców bądź przyjaciół to również świetna zabawa!” – Marta Puterla