fbpx

Diana Szpoton

– psycholog dzieci i młodzieży, w trakcie zdobywania certyfikatu psychoterapeuty i doradcy systemowego. Od 2013 roku pracuje jako psycholog szkolny, wspierając rozwój dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Założyła Gabinet psychologiczno-terapeutyczny Diana Szpoton (www.facebook.com/PsychologSzpoton), w którym prowadzi indywidualną i grupową terapię psychologiczną dla dzieci i młodzieży, terapię rodzinną oraz trening umiejętności społecznych. Współpracuje z Powiatowym Centrum Opieki i Wychowania w Lubinie.

Wyjaśnienia eksperta.

„Posługiwanie się słowami: »proszę«, »dziękuję« i »przepraszam« jest ważną umiejętnością społeczną. Zanim zaczniesz uczyć swoje dziecko tych zwrotów, zastanów się, jak często sam ich używasz. Dziecko od dnia narodzin obserwuje opiekuna. Rodzic staje się pierwszym i podstawowym modelem, od którego maluch uczy się nowych zachowań. Chcąc nauczyć dziecko mówienia »proszę«, powinno się używać tego słowa w kontakcie z nim oraz w rozmowie z innymi osobami. Wypowiadaj je głośno i wyraźnie, a także we właściwych momentach – na przykład przykrywając maluszka kocykiem lub prosząc go o wykonanie jakiegoś zadania. Dziecko w zupełnie naturalny sposób przyswaja wyrażenia, którymi posługuje się rodzic. Naukę można rozpocząć już od pierwszych dni życia. Z dziećmi w wieku przedszkolnym możemy rozmawiać, śpiewać piosenki albo czytać wierszyki na temat kultury osobistej. Ucząc dziecko nowych umiejętności, pamiętajmy, że pożądane zachowania możemy wzmacniać naszą uwagą i pochwałą. Przykładowo kiedy dziecko użyje słowa »proszę«, możesz je pochwalić: »Widzę, że pamiętasz o tym magicznym słowie. Brawo!«. – Diana Szpoton